20080515

N.Sembilan perlu contohi Melaka tangani perumahan terbengkalai

Berapa banyak projek perumahan terbengkalai di N.Sembilan ? Di daerah Rembau, Tampin, Port Dickson, Kuala Pilah, Mantin dan lain-lain tempat di negeri ini ? Mungkin boleh ditanya semasa Sidang Dewan Undangan Negeri yang akan datang.

Apakah langkah yang akan diambil oleh kerajaan N.Sembilan untuk membantu memulihkan projek perumahan terbengkalai ini ? Juga mungkin boleh ditanya semasa Sidang Dewan Undangan Negeri yang akan datang.

Yang pasti projek perumahan terbengkalai ini membawa pelbagai masalah bukan sahaja kepada pembeli tetapi kepada semua pihak antaranya :
1. Pembeli dibebani dengan hutang pinjaman sedangkan rumah tidak siap
2. Kerajaan negeri hilang hasil kutipan cukai tanah dan cukai pintu
3. Perumahan terbengkalai mendatangkan risiko kesihatan seperti pembiakan nyamuk aedes yang menyebabkan demam denggi
4. Perumahan terbengkalai mendatangkan risiko keselamatan seperti sarang penagih dadah, sarang penjenayah serta binatang liar.
5. Mencacatkan pemandangan
6. Pelabur, pemaju hartanah dan pembeli sendiri akan takut melabur dan membeli di negeri yang mempunyai banyak projek perumahan terbengkalai.

Justeru itu antara langkah yang boleh diambil oleh kerajaan N.Sembilan ialah mencontohi kerajaan negeri Melaka dalam menangani isu perumahan terbengkalai.

Terdapat beberapa kajian yang telah dilakukan oleh pelajar-pelajar IPTA yang membuat thesis mengenai usaha memulihkan perumahan terbengkalai antaranya ialah pelajar UTM ini bertajuk : “Tindakan Pengambil Alihan Projek Perumahan Terbengkalai - Kajian Kes Di Negeri Melaka”

Link http://eprints.utm.my/3490/1/RozettaYunusMBD2005TTT.pdf
Dapatan utama dalam kajian ini membuktikan bahawa tindakan pemulihan menerusi tindakan pengambil alihan projek perumahan terbengkalai telah dapat menangani sebahagian besar permasalahan perumahan terbengkalai. Ini dapat dilihat dengan penurunan kadar jumlah perumahan terbengkalai di Negeri Melaka.

Tiada ulasan: