20090829

Pembeli Taman Selasih tunggu kunci rumah

Berita Harian 28 Ogos 2009

SAYA adalah pembeli projek taman perumahan yang dimajukan Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB). Seperti sedia maklum, syarikat ini diperbadankan di bawah Kementerian Kewangan yang menjadi alasan kukuh kenapa saya dan pembeli lain teruja untuk membeli rumah di Taman Selasih, Kuala Pilah, Negeri Sembilan.

Namun begitu, entah di mana silapnya projek yang dijadualkan siap pada 2007 itu hanya siap pada awal tahun ini dan sehingga kini kami masih tidak dapat menduduki rumah itu.

Masalahnya hanya satu, yang sehingga kini masih tidak dapat diatasi iaitu tangki air yang menyalurkan bekalan air kepada taman perumahan ini masih belum siap.

Beberapa panggilan telefon dibuat kepada SPNB, namun jawapan yang diberikan amat mengecewakan.

Mereka hanya berjanji untuk menyelesaikan perkara itu secepat mungkin tetapi masih tiada kerja dijalankan sehingga ke hari ini.

Majlis penyerahan kunci diadakan pada 31 Mei lalu dan SPNB berjanji taman itu boleh diduduki sebelum bulan ini.

Namun, sehingga hari ini semua masih kabur. Bukan niat saya dan pembeli lain menuding jari menyalahkan mana-mana pihak kerana kami memahami kelewatan mungkin berpunca daripada faktor luaran lain yang di luar jangkaan tetapi memandangkan tiada usaha atau sebarang makluman secara bertulis kepada kami menyebabkan kami buntu.

Besar harapan kami untuk menduduki rumah berkenaan secepat mungkin memandangkan bayaran ansuran pinjaman dan pembiayaan kepada pihak bank sudah bermula beberapa tahun lalu.

Untuk makluman juga, rata-rata pembeli bukan daripada golongan yang berkemampuan untuk membayar ansuran pembiayaan, pinjaman dan bayaran rumah sewa sekali gus.

WAKIL PEMBELI
TAMAN SELASIH,
Kuala Pilah, Negeri Sembilan.

http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Friday/Surat/20090828005401/Article/index_html

Tiada ulasan: