20110728

Terharu pemaju berhati mulia




Terharu pemaju berhati mulia
Sinar Harian 28 Julai 2011

SEREMBAN - Kesanggupan sebuah syarikat pemaju perumahan memulangkan semula wang deposit sebanyak RM11,880 menyebabkan pembeli, Azalin Awang, 25, terharu semasa sesi perbicaraan di Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) Negeri Sembilan, semalam.

Malah, beberapa individu yang hadir pada sesi perbicaraan itu secara spontan menepuk tangan dan bersorak dengan keputusan dibuat wakil syarikat pemaju.

Azalin berkata, dia amat menghargai keputusan pihak pemaju yang dianggapnya berhati mulia kerana memahami situasi sedang dihadapinya.

“Saya membuat bayaran deposit berkenaan untuk membeli sebuah rumah teres di Ampangan setelah sebuah bank bersedia menawarkan pembiayaan sepenuhnya.

“Bagaimanapun, pihak bank kemudian memaklumkan :pinjaman saya tidak diluluskan. Saya cuba memohon di bank lain tetapi tiada yang mahu memberi :pinjaman penuh,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Menurutnya, dia kemudian meminta pemaju mengembalikan deposit namun kecewa apabila wakil syarikat terbabit memberitahu wang hanya akan dikembalikan jika berjaya mencari pembeli lain.

Katanya, jawapan itu mengelirukannya yang tidak mempunyai pengalaman dalam urusan pembelian rumah.

“Saya memang amat gembira mendapat semula wang yang boleh digunakan untuk persiapan menyambut kelahiran anak saya tidak lama lagi,” katanya.

Sementara itu, wakil syarikat pemaju, James Tan berkata, pihaknya memahami masalah Azalin dan bersedia membayar semula deposit dalam masa tiga bulan.

“Sebelum ini, saya tidak tahu masalah dihadapi Azalin sebab urusan jual beli itu diuruskan seorang pegawai lain.

“Setelah dipanggil oleh TTPM Negeri Sembilan hari ini (semalam), baru saya tahu cerita sebenar,” katanya.

Dalam pada itu, Pengerusi TTPM Negeri Sembilan, Reihana Abdul Razak berkata, keputusan memulangkan semula wang deposit kepada Azalin dibuat sepenuhnya oleh pemaju.

http://www.sinarharian.com.my/sh/mns/content/story9378491.asp

Tiada ulasan: