20110908

10 tahun tunggu rumah siap



10 tahun tunggu rumah siap
Sinar Harian 8 Sep 2011

AIR KUNING – Majlis pecah tanah sudah diadakan pada 10 tahun lalu tetapi sehingga kini sebatang tiang pun tidak dipacakkan bagi melaksanakan projek perumahan rumah kos rendah di Kampung Air Kuning, di sini.

Keadaan itu menimbulkan rasa tidak puas hati dalam kalangan pemohon rumah tersebut yang sudah menandatangani surat permohonan pada 1998 bersama syarikat yang ingin memajukan projek berkenaan.

Naib Pengerusi Ketua MIC Air Kuning, K Jayamani, 46, yang juga salah seorang pemohon rumah tersebut berkata, mereka sudah menunggu terlalu lama dan sekarang mahu menuntut hak yang pernah dijanjikan oleh pihak berkenaan.

Menurutnya, mereka sudah memberi tempoh 10 tahun kepada pihak terlibat untuk menyelesaikan masalah itu, namun sehingga kini nampaknya hanya ‘dikuburkan’ begitu sahaja.

“Sekarang kami mahu menuntut hak yang dijanjikan dan berharap pihak bertanggungjawab tidak lepas tangan,” katanya ketika ditemui Sinar Harian di kawasan tapak pecah tanah projek berkenaan.

Jayamani berkata, mereka sentiasa menyokong kerajaan hari ini dan tidak pernah berhasrat untuk berpaling arah.

“Namun dalam hal ini, kami semua hanya mahu menuntut hak melalui janji yang diberikan dahulu.

“Rumah adalah harta yang paling bernilai bagi semua orang dan kami juga menanam hasrat untuk memiliki rumah sendiri,” katanya.

Katanya, beliau pernah bertanyakan perkara itu kepada wakil rakyat kira-kira tiga bulan lalu dan maklum balas yang diberikan adalah rumah berkenaan memang mahu dibina.

“Oleh itu, diharap ia bukan sekadar jawapan untuk menyenangkan hati kami atau janji baru,” katanya.

Manakala, A Chandra berkata, pada usia 31 tahun, dia menyaksikan majlis pecah tanah projek pembinaan rumahnya yang dipohon, namun pada usia 41 tahun, tapak projek itu masih sama dipenuhi hutan belukar.

“Setiap kali melalui kawasan ini, saya amat kecewa kerana impian memiliki rumah sendiri tidak tercapai. walhal saya sendiri sudah melihat pelan rumah berkenaan dan berasa tidak sabar untuk mendiaminya.

“Kini, saya menyewa rumah di sini dan amat mengimpikan kehidupan di rumah sendiri bersama keluarga,” katanya.

Sementara itu, Sinar Harian difahamkan selain masyarakat India, Melayu dan Cina turut menjadi antara pemohon rumah kos rendah itu di mana rata-rata mereka kini menyewa rumah di sekitar Air Kuning serta Linggi.

http://www.sinarharian.com.my/sh/mns/content/story9506152.asp

Tiada ulasan: