20110912

Rumah Terbengkalai 7 tahun, Pemaju Lari

Rumah Terbengkalai 7 tahun, Pemaju Lari
Aduan Rakyat, 12 September 2011

Saya telah membeli rumah di taman mount austin – low medium cost dan telah membayar 10% deposit pada awal tahun 2004 . Namun, sehingga sekarang saya hanya membayar interest pada pihak bank dan rumah saya sehingga kini tidak dapat diduduki dan tiada seorang pekerja pun yang ada di tapak pembinaan .

Apa yang paling mendukacitakan saya ialah saya telah pergi ke pejabat pemaju semalam ( 20 August 2011 ) tetapi pemaju tidak lagi menjalankan operasi di alamat dibawah tanpa memberikan notis kepada kami sebagai pembeli.

Saya amat kecewa debgan apa yang berlaku apatah lagi kawasan perumahan tersebut terlalu dekat dengan Hospital Sultan Ismail dan mencacatkan lagi keindahan kawasan yang sedang pesat membangun dengan wujudnya ‘rumah pangsa terbelengkalai dan berhantu’

Pihak kerajaan negeri dan majlis tempatan seharusnya peka dan mengambil tindakan segera bagi membela nasib pembeli yang berpendapatan rendah ( pemandu lori ) seperti saya.

Saya sekeluarga terpaksa pindah dan duduk di rumah emak mertua saya di Kelantan kerana terbeban dengan hutang bank yang harus di bayar setiap bulan. RM 200 pada saya merupakan satu jumlah yang amat besar untuk di bayar kepada pihak bank setiap bulan, sedangkan rumah tidak di duduki dan terbelengkalai.

Saya juga gagal untuk menghubungi pihak peguam yang beroperasi di Taman Pelangi Johor Bahru.

Diharap pihak Aduan Rakyat dapat memaparkan masalah ini di televisyen agar dapat membuka mata pihak berkuasa dan pemimpin kerajaan negeri dan perumahan tempatan yang sedang lena.

7 tahun merupakan satu tempoh yang lama dan bukanlah satu alasan untuk pihak berkenaan terlepas pandang. Seharusnya ada satu undang-undang di wujudkan bagi membuat ‘audit’ setiap tahun bagi memantau dan menguatkuasa tindakan yang sepatutnya terhadap pihak pemaju yang penipu ini.

Audit bukanlah di atas kertas berdasarkan laporan yang di hantar oleh pihak pemaju semata-mata, tetapi turun padang ke tapak pembinaan.

Dan adalah lebih baik campur tangan pihak Badan Pencegah Rasuah di dalam mengambil tindakan yang sepatutnya kerana tidak mustahil ada pihak tertentu telah di tutupkan mata di dalam melaksanakan tugas pemantauan.

Pandangan saya adalah di atas kesengsaraan yang saya dan pembeli lain hadapi dan tanggung selama 7 tahun ini. Saya yakin pembeli lain juga telah membuat aduan di beberapa tempat yang di rasakan dapat membela nasib kami.

PEMAJU: KONG SUN ENTERPRISE SDN BHD
ADDRESS : 2A & 6 Jalan Suria 19, Taman Putera 81100 Johor Bahru.

By: Rosli Bin Nawi

http://www.aduanrakyat.com.my/rumah-terbengkalai-7-tahun-pemaju-lari

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

16hb Oktober ni ada perjumpaan di tapak projek tmn mount austin utk membincangkan status projek ini.. Mohon datang beramai2 jam 10 pagi. Hubungi setiausaha 0167449810