20111124

Lapan tahun tunggu rumah siap

Lapan tahun tunggu rumah siap
24 Nov 2011



Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Pembeli RKR Peter Brickworks E PJS 1, M.Sugumaran (kiri) bersama beberapa penduduk menunjukkan tanah yang sepatutnya dibangunkan rumah mereka di Petaling Jaya, baru-baru ini.

PETALING JAYA 23 Nov. – Penantian selama lapan tahun bukan satu tempoh yang singkat, namun itulah jangka masa yang sudah dilalui oleh pembeli Rumah Kos Rendah (RKR) Peter Brickworks E PJS 1 dekat sini yang masih terbengkalai sehingga kini.

Bukan itu sahaja, penduduk juga terpaksa hidup dalam keadaan tertekan kerana menanggung pelbagai kos termasuk bayaran rumah sewa dan faedah bank setiap bulan.

Malahan, nasib pembeli yang tinggal di rumah panjang Peter Brickworks juga amat menyedihkan kerana terpaksa tinggal di rumah yang serba kekurangan dan tidak disenggara oleh pihak yang bertanggungjawab.

Seorang pembeli, M. Subramaniam, berkata, dia sudah tinggal di rumah panjang itu selama 14 tahun kerana menunggu rumahnya yang masih tidak menunjukkan tandatanda bila ia akan dibina.

Katanya, keadaan rumah itu juga sudah daif kerana terdapat banyak keretakan, bumbung yang bocor serta dilanda banjir kilat setiap kali hujan.

“Kira-kira 30 buah keluarga terpaksa tinggal di rumah panjang ini kerana rumah kami yang dijanjikan dahulu masih lagi terbengkalai.

“Keadaan rumah panjang ini juga tidak dijaga walaupun sudah beberapa kali kami mengadu kepada pemaju. Ini membuatkan penduduk tinggal dalam keadaan yang tidak selesa,” katanya ketika ditemui di sini baru-baru ini.

Seorang lagi pembeli, P. Bala Subramaniam, 48, berkata, dia terpaksa menanggung pelbagai kos sampingan terutama sewa rumah kerana masih belum dapat tinggal di rumah sendiri.

“Saya juga terpaksa membayar faedah pinjaman setiap bulan pada bank sejak rumah itu dibeli.

“Apa yang saya tidak faham ialah bagaimana kerajaan negeri (Selangor) masih membenarkan pemaju ini membuat projek pembangunan di tempat lain sedangkan rumah kami yang terbengkalai selama lapan tahun masih tidak dibina,” ujarnya.

Dalam pada itu, pembeli, Hoo Pong San, 63, berkata, pada mula-mula projek RKR itu akan dijalankan, pemaju berjanji bahawa ia hanya mengambil masa tiga tahun sahaja.

“Rumah itu sepatutnya sudah siap tapi sampai sekarang tak siap-siap lagi dan disebabkan itu saya terpaksa menyewa rumah lain dengan kadar RM450 sebulan,” jelasnya.

Katanya, jumlah itu agak tinggi sedangkan dia boleh berjimat jika rumah yang dibelinya itu siap mengikut jadual.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=1124&pub=Utusan_Malaysia&sec=Kota&pg=wk_01.htm

Tiada ulasan: