20111124

RM60,000 atau bankrap



RM60,000 atau bankrap
24 Nov 2011

KUALA LUMPUR: “Bagaimana saya hendak bayar pinjaman perumahan kepada bank sedangkan hanya sebatang tiang didirikan pemaju,” demikian keluhan Ahmad Zaki Samuri, 43, pembeli projek perumahan Yamin Height di Pulau Indah, Klang, yang terbengkalai sejak 2001.

“Kini bank mahu saya melunaskan pinjaman sehingga RM93,000 walaupun pemaju hanya menyiapkan satu peratus daripada projek berkenaan.

“Selepas rundingan, pihak bank mengurangkan bayaran itu kepada RM60,000 dan saya perlu membayarnya sehingga langsai jika tidak mahu diisytiharkan muflis,” katanya dalam sidang media anjuran Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), di sini semalam.

Bagaimanapun, jumlah itu masih terlalu tinggi selain menganggap tidak perlu membayar sesen pun kepada pihak bank berikutan rumah yang dibeli tidak siap.

“Malah, saya juga tidak dimaklumkan mengenai tindakan mahkamah pada 2009 sedangkan pihak bank mempunyai nombor telefon saya,” katanya.

Ahmad Zaki bakal muflis sekiranya gagal melantik peguam pertengahan Disember ini, untuk membuat rayuan selepas dijatuhkan hukuman itu di peringkat Mahkamah Seksyen pada 2009.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/RM60_000ataubankrap/Article/index_html

Tiada ulasan: